Jak zwiększyć zyski w hotelowym SPA?

Rozwój branży hotelarskiej w Polsce to nie tylko coraz więcej nowych obiektów noclegowych, ale także znaczny wzrost liczby gabinetów SPA. Według najnowszych danych już teraz funkcjonuje ich w naszym kraju blisko 800, a eksperci twierdzą, że największy wzrost ich popularności wciąż jest przed nami. Jak w tak konkurencyjnym środowisku zadbać o rentowność SPA i zwiększyć generowane przez gabinet zyski?

SPA − coraz bardziej dostępne i popularne

Gabinety SPA stanowią coraz częściej uzupełnienie oferty hotelowej, której poszukują Goście chcący połączyć odpoczynek z troską o swoje zdrowie i relaks. Na poszerzającą się grupę odbiorców rynek zareagował wieloma, nowopowstałymi obiektami i gabinetami. Warto wziąć pod uwagę kilka ważnych faktów i wykorzystać proste narzędzia marketingowe, które pomogą w rynkowej rywalizacji.

Jak zwiększyć zyski w hotelowym SPA

1. Strategia oparta o grupę docelową

Na początku warto przeanalizować swoją dotychczasową bazę Gości i wyciągnąć wnioski z tego, jak zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat. Według statystyk jeszcze do niedawna najczęstszymi klientami salonów SPA były kobiety (ok. 80 proc.) w przedziale wiekowym 32-55. Jednak według International SPA Association w najbliższych latach największą grupę klientów będą stanowić osoby z tzw. pokolenia „Y”, które coraz częściej zwracają uwagę na swoją kondycję fizyczną i relaks chętnie łączą z zabiegami regeneracyjnymi. Jednak poza samą grupą docelową warto skonkretyzować swój produkt SPA, który powinien odpowiadać najważniejszym, rynkowym trendom:

  • Medi SPA − oferuje zabiegi odnowy biologicznej i jest nastawiony na medyczny charakter oferty
  • Business SPA − stanowi połączenie biznesowego pobytu w celach służbowych z regeneracją biologiczną
  • Day SPA − to oferta jednodniowego pobytu i holistycznej oferty zapewniającej dogłębną regenerację i odbudowę kondycji psychofizycznej
  • EKO/Natural SPA − w swojej terapii wykorzystuje wyłącznie naturalne składniki i stawia na powrót do natury

2. Indywidualne pakiety

Goście poszukujący obiektów oferujących zabiegi SPA najczęściej zwracają uwagę na pakiety pobytowe. To właśnie ich odpowiednie przygotowanie jest gwarancją pozyskania możliwie największej liczby Gości. W tym celu nie tylko warto obserwować konkurencję, ale przede wszystkim rozmawiać z naszymi klientami i nie obawiać się krytyki. Warto również przeprowadzać regularne ankiety, które pozwolą lepiej poznać oczekiwania naszych Gości.

3. Proste zakupy i rezerwacje

Najczęstszym powodem, dla którego Goście rezygnują z pobytu w danym obiekcie, jest niejasna polityka cenowa i rezerwacyjna. Szukający relaksu i regeneracji klienci szybko zniechęcają się do oferty, gdy wymaga od nich kontaktu telefonicznego lub mailowego. Prosty i przejrzysty system rezerwacyjny jest gwarancją stałego pozyskiwania nowych klientów oraz zbierania o nich najważniejszych danych.

4. Cross-selling i up-selling w SPA

To jedne z najpopularniejszych narzędzi marketingowych, które gwarantują realne zwiększanie zysków. Ich założenie polega na osiąganiu wzajemnych korzyści przez obie strony transakcji. Celem cross-sellingu jest zaoferowanie Gościom rozszerzenia zakupu i zaspokojenia potrzeb, które mogą być powiązane z pierwotnym produktem. Przykład? Podczas rezerwacji pakietu relaksacyjnego można zaproponować dodatkowo np. zabieg aromaterapii. W up-sellingu również będziemy proponować Gościom podobne produkty, ale w tym przypadku droższe od tych, które zostały kupione. Doskonałym przykładem jest zaoferowanie Gościom np. masażu premium. Obie strategie doskonale sprawdzają się w SPA i dają wiele możliwości na wygenerowanie dodatkowego zysku dzięki odpowiednio przygotowanym pakietom pobytowym.

5. Stały dochód dzięki programowi lojalnościowemu

To kolejne, popularne narzędzie marketingowe, które świetne sprawdza się w branży hotelarskiej. Dzięki niemu obiekty, które prowadzą SPA, mają dużo większe szanse na tworzenie lojalnych więzi z Gośćmi, co pozwoli nie tylko zwiększać zyski, ale przede wszystkim tworzyć stałą bazę powracających klientów zapewniających stabilność finansową gabinetu.

Wszystkie powyższe sposoby pomagają zwiększać sprzedaż jeżeli są realizowane rzetelnie i sukcesywnie. Dlatego warto korzystać z informatycznych narzędzi, które pozwalają automatyzować wiele procesów (np. obsługę programu lojalnościowego czy automatyczną komunikację z Gośćmi). Dzięki temu przy stosunkowo niskich nakładach można zadbać nie tylko o stabilność finansową, ale i rosnącą popularność obiektu, która będzie przynosić coraz większy zysk.