Wiodące trendy w hotelach w 2021 roku i rokowania na 2022

Ubiegły rok upłynął dla rynku hotelowego pod znakiem pandemii i obostrzeń. Był przede wszystkim bojowym poligonem, z którego na szczęście większość wróciła cało. Optymalizacje, zmiany, umiejętność podejmowania szybkich decyzji i błyskawiczne dostosowanie ofert – to była gimnastyka dla kadry wszystkich szczebli. Jak minął hotelarzom drugi rok w pandemii? Czy po sylwestrze wreszcie nastał czas, aby odbudować formę? Jakie trendy w hotelach będą dominować?

Kryzys, ale nie upadek

Kolejny rok w pandemicznej rzeczywistości oswoił przedsiębiorców z kryzysową sytuacją. Po miesiącach pierwszych zmagań hotelarze coraz lepiej zaczęli odnajdywać się w trudnych okolicznościach. Dodatkowo, coraz częstsze i dłuższe przerwy w obostrzeniach pozwoliły pewniej patrzeć w przyszłość.  

Od początku 2021 roku wiadomo było jednak, że trwający kryzys nie odpuszcza, a zatrzymanie branży hotelarskiej w okresie największego prosperity było jak nagłe zaciągnięcie hamulca. Według danych GUS wykorzystanie miejsc noclegowych w obiektach hotelowych w styczniu 2021 wyniosło zaledwie 8,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego (25,5 proc). Pandemicznie byliśmy wówczas na etapie kwarantanny narodowej, która w kolejnych miesiącach spowodowała zamknięcie hoteli w całej Polsce (od 20 marca).

Minimum, które ratowało przed bankructwem gwarantowała już szósta tarcza antykryzysowa, która została przygotowana przez rządzących wraz z środkami dostępnymi w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju. Krajowe hotelarstwo od początku roku przeżywało trudny okres. Najwięcej traciły sieci i duże obiekty, które na co dzień ponoszą duże koszty utrzymania.  

Udany sezon letni

Pandemia nie zniechęcała jednak inwestorów, którzy w tym czasie upatrywali okazji i intratnych przejęć hoteli będących w słabej kondycji. Szansą na poprawę sytuacji i rozpoczęcie odrabiania strat było częściowe uwolnienie branży i możliwość przyjmowania gości do 50 proc. obłożenia (od 8 maja). Nie nastąpił jednak wówczas żaden nagły wzrost zainteresowania wyjazdami, ale dla hoteli był to dobry okres przygotowawczy przed wysokim sezonem. Tylko w samym sierpniu udzielono 3,9 mln turystom 12,7 mln noclegów, co według GUS stanowi wzrost r/r o 20.1 proc.  

Trendy w hotelach zmieniają branżę

Gwałtownie zahamowany rozwój branży hotelarskiej nie zatrzymał jednak rozwijających się od lat trendów, które w ostatnim czasie zyskały jeszcze większe znaczenie. Jak branża rozwija się w pandemii? Na co zwracać uwagę w najbliższych miesiącach nowego roku? Jakie trendy warto uwzględnić prowadząc hotel?

wiodące trendy w hotelach

Pokolenia Y, Z

Choć metrykalnie blisko im do siebie − to są zupełnie odrębnymi grupami klientów. Najmłodsi, którzy pochodzą z pokolenia Z są przede wszystkim świadomi swoich potrzeb i precyzyjnie wybierają ofertę. Są również bardziej skłonni do wydawania wyższych kwot w zamian za specjalne warunki lub udogodnienia. Z kolei pokolenie Y, czyli urodzeni w latach 1984-1994 − są bardziej szaleni i spontaniczni. Kierują się głównie cenami, więc chętnie korzystają z promocji i ofert specjalnych.

Obie grupy to potencjalni Goście, którzy są coraz częściej zainteresowani obiektami hotelowymi. Podróżowanie jest ich sposobem na materialną konsumpcję, która pozwala im również realizować poznawcze pragnienia. Dostosowanie ofert i tworzenie specjalnych usług dla tej grupy docelowej jest i będzie coraz istotniejsze w kwestii pozyskiwania klientów. 

Gwarancja bezpieczeństwa

Powodem, dla którego spadało obłożenie w hotelach były nie tylko rządowe obostrzenia, ale przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa Gości. Według raportu „Global State of the Consumer Tracker” w listopadzie tylko 46 proc. badanych deklarowało, że nie obawia się wizyty w hotelu w związku z pandemią (we wrześniu było to 56 proc.).

Dlatego od Gości warto nie tylko egzekwować przestrzeganie zasad, ale także informować ich o działaniach podejmowanych w ramach sanitarnego reżimu (częstotliwość dezynfekcji powierzchni, ozonowanie przestrzeni itp.). Z pewnością w najbliższych miesiącach, niezależnie od sytuacji − warto zagwarantować podróżnym poczucie bezpieczeństwa licząc na ich zaufanie.

Najnowsze technologie

Pandemia z pewnością przyspieszyła technologiczny rozwój hotelarstwa. Dotyczy to nie tylko usług internetowych realizowanych wirtualnie, ale przede wszystkim tych, które są dostępne na miejscu. Samoobsługowe kioski hotelowe w czasie pandemii zapewniły nie tylko większą dostępność do usług recepcyjnych, ale przede wszystkim zwiększyły bezpieczeństwo wraz z personalnym dystansem.  

W najbliższych miesiącach branża może się spodziewać całkiem nowych rozwiązań automatyzujących i przyspieszających obsługę. Wykorzystana w tym celu robotyka dostarczy nie tylko nowoczesne funkcjonalności wspierające obsługę, ale przede wszystkim doświadczenia konsumenckie, które są szczególnie ważne.  

Świadomość ekologiczna

To trend, który prężnie rozwija się w wielu branżach i dziedzinach życia. W przypadku hotelarstwa i pokrewnych przedsiębiorstw − ekologia łączy się z oczekiwaniami grup wiekowych z pokolenia Y i Z. Jeżeli cokolwiek w obiekcie hotelowym można wpisać w filozofię eko czy zero waste − koniecznie poinformuj o tym swoich gości. Odnawialne źródła energii, kompostowanie odpadów organicznych, bio detergenty czy zbieranie deszczówki do podlewania ogrodu i trawnika − to kwestie, na które zwraca uwagę coraz więcej osób. Dostarczając ekologiczne doświadczenia możemy realnie zwiększyć liczbę rezerwacji. 

wiodące trendy w hotelach rokowania na 2022 rok

Nowe wyzwania i trendy w hotelach na 2022

Pandemia przyzwyczaiła większość przedsiębiorców z branży do pracy w trudnych warunkach. Wiele osób czekało do ostatniej chwili na decyzje rządzących, którzy wbrew europejskim trendom – 15 grudnia 2021 roku nie wprowadzili głębokich obostrzeń. 

Najbliższe miesiące przyniosą jednak zupełnie nowe i trudne wyzwania w postaci wzrostu cen: energii elektrycznej, gazu, podatku od nieruchomości czy wywozu śmieci. Warto zatem zastanowić się nad optymalizacją kosztów i zminimalizować je wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jednym z rozwiązań, aby wyjść cało z tej sytuacji jest wdrożenie systemu automatyki hotelowej, dzięki któremu można m.in. zdalnie sterować ogrzewaniem, aby zapobiegać marnotrawieniu energii. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj. 

W oszczędności pomoże również energooszczędny sprzęt. To opłacalna i jednorazowa inwestycja, która pozwoli oszczędzić środki przez lata. Warto zwrócić uwagę na urządzenia, które są podłączone do sieci w trybie 24/7. Należą do nich m.in. terminale sprzedażowe Posiflex, które zużywają o wiele mniej prądu niż standardowe komputery.  

Co dalej?

Co więcej, w związku z Polskim Ładem wzrosła również płaca minimalna, która w 2022 roku wynosi 3010 zł brutto. Dla Gości będzie to z pewnością koniec względnie tanich usług hotelowych.  

Rozwiązaniem pewnej puli problemów będzie nie tylko optymalizacja kosztów, ale też odpowiednie ukierunkowanie sprzedaży, która powinna skupić się na pozyskiwaniu klientów ze wszystkich możliwych źródeł.  

Miejmy nadzieję, że kolejna fala COVID-19 szybko minie, a istniejące lub dalsze obostrzenia już nie będą konieczne. Umożliwiłoby to obfite ferie zimowe i wzrost rezerwacji w całym 2022 roku. Być może wynagrodziłoby to hotelarzom podwyżki kosztów i straty, które ponieśli w ostatnich czasach.