5 powodów, dla których technologia w hotelach jest niezbędna

Nowe rozwiązania technologiczne to domena współczesnej branży hotelarskiej. Większa samodzielność w czasie pobytu, lepsza kontrola procesów czy skuteczniejszy marketing to niektóre walory cyfrowej ewolucji. Jej popularność to  obecnie nie tylko jeden z trendów, ale konieczność, do której trzeba się dostosować. Mówią o tym zarówno badania konsumenckie, jak i międzynarodowe systemy ratingowe.

Technologie rozwijają branżę

Jeszcze do niedawna hotelowe technologie funkcjonowały w sferze futurystycznych rozwiązań przyszłości. Dziś ich zastosowanie okazuje się codziennością, a wysoka dostępność różnego typu oprogramowania i sprzętu sprawia, że ich ceny są coraz bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców. Sam proces rozwoju nowych technologii został spopularyzowany m.in. upowszechnienie się internetu, co przyzwyczaiło współczesnych Gości hotelowych do samoobsługowego dokonywania rezerwacji i planowania pobytu.

Nowe technologie szybko jednak przekroczyły wirtualną granicę i zaczęły stawać się częścią wyposażenia pokoi hotelowych, recepcji i całych obiektów. Ich popularność jest tak duża, że wielu Gości nie wyobraża sobie już pobytu pozbawionego nowoczesnych udogodnień.

Ich obecność w hotelu to głównie:

  • większa swoboda pobytu i rezerwacja usług dodatkowych bez konieczności interakcji z personelem
  • samodzielność w administrowaniu pobytem − niezależne dokonywanie meldunku i wymeldowania
  • kontrola parametrów pokoju − swobodne manipulowanie temperaturą przez sterowanie klimatyzacją i ogrzewaniem
  • lepszy i szybszy kontakt z personelem − dzięki aplikacji hotelowej, która natychmiast kontaktuje Gościa z pracownikiem określonego działu
5 powodów, dla których technologia w hotelach jest niezbędna (6)

Dla hotelowych Gości nowe technologie to przede wszystkim oszczędność tak bardzo cennego podczas wypoczynku czasu. Lepsza, sprawniejsza komunikacja to z kolei poczucie bezpieczeństwa i komfort pobytu. Jednak to nie tylko dlatego są one dzisiaj koniecznością w obiektach hotelowych. Co sprawia, że rezygnacja z ich funkcjonalności obniża jakość i renomę hotelu?

1. Jak w domu

Wiele nowych technologii spowszedniało użytkownikom. Najnowsze badania pokazują, że aż 92 proc. polskich gospodarstw domowych ma stały dostęp do internetu. Nasze przywiązanie do sieci pokazuje również sposób wyboru obiektów noclegowych na krótszy lub dłuższy pobyt. Blisko 85 proc. podróżnych deklaruje, że dostęp do sieci to jeden z warunków determinujących ich wybór. Według raportu popularnego dostawcy internetu aż 65 proc. Gości loguje się do hotelowego wi-fi w pierwszych 7 minutach pobytu, a 76 proc. z nich podłącza do sieci więcej niż jedno urządzenie. Oprócz samego dostępu do internetu coraz bardziej liczy się także streaming multimediów i dostęp do urządzeń sterujących. Goście hotelowi niechętnie wybierają obiekty o niższym standardzie niż ich własne zacisze domowe, a każde, dodatkowe rozwiązanie technologiczne stanowi dla nich wartościowe doznanie.

2. Decyzje Gości

O konieczności wykorzystania nowych rozwiązań świadczą również badania konsumentów. Jak wynika z raportu firmy SW Research, aż 82 proc. badanych deklaruje, że skorzystaliby z dodatkowych urządzeń, aby zarządzać własną rezerwacją lub w celu zamówienia usług i posiłków. Aż 98 proc. badany uznało również, że rozwinięty technologicznie obiekt daje większy komfort i satysfakcję z pobytu. Najważniejszym wskaźnikiem okazuje się jednak chęć polecenia oferty, która odznacza się zastosowaniem nowych technologii, co deklaruje aż 92 proc. osób biorących udział w badaniu. Potwierdza to nie tylko wcześniejszą satysfakcję z nowych doświadczeń, ale przede wszystkim odpowiedź na najważniejsze oczekiwania Gości.

3. Systemy ratingowe

W hotelarstwie funkcjonuje wiele skali ocen jakości hoteli. Jedna z najpopularniejszych w USA, która przyznaje obiektom noclegowym „diamenty” (podobne do systemu gwiazdek przyznawanych w Polsce przez urzędy wojewódzkie), już od jakiegoś czasu uzależnia skalę właśnie od zastosowania informatycznych innowacji. Być może niebawem bezpieczeństwo i komfort pobytu, które zapewniają nowe technologie hotelarskie, znajdą swoje odbicie w skali m.in. gwiazdek lub certyfikacji ISO.

4. Kontrola procesów

Polska branża turystyczna jest nadal w fazie dynamicznego rozwoju. Świadczy o tym nie tylko fakt podwojenia się liczby obiektów w ostatniej dekadzie, ale także rosnący ruch turystyczny. W tak bardzo różnorodnym środowisku i wszechobecnej konieczności korzystania z narzędzi internetowych hotelowa technologia staje się zwykłą codziennością. To właśnie ona pozwala zapanować nad wszystkimi danymi i rezerwacjami pochodzącymi z różnych źródeł. Jej rozwój i wdrażanie nowych rozwiązań są jedną z cech prowadzenia współczesnego hotelu.

5. Zaległości

Obiekty hotelowe, które nie korzystają z nowoczesnych technologii, degradują jakość swoich usług. Warto pamiętać, że ich funkcjonalności wykorzystują nie tylko wielkie sieci mające siedzibę w centrach miast, ale także małe obiekty położone z dala od dużych aglomeracji. Zaniechania, które polegają na niedostosowaniu obiektu coraz trudniej nadrobić i odzyskać zainteresowanie potencjalnych Gości, którzy na długo zapamiętują warunki oferowane przez hotel.

Jeszcze do niedawna wielu Gości wybierało hotele dysponujące nowymi technologiami z ciekawości i chęci nowych doznań. Dziś są to już konsumenckie nawyki, które determinują wybory. Same technologie stają się coraz bardziej powszechne, przez co  coraz przystępniejsze cenowo i prostsze we wdrożeniu. Ich tempo rozwoju jednak nie ustaje, a rozwijanie i stosowanie ich we własnym obiekcie to sposób na zaspokojenie rosnących oczekiwań Gości.