5 korzyści, które zapewnia system zarządzania budynkiem hotelowym
Rynek systemów automatyki budynkowej to branża, której wartość w ostatniej dekadzie wzrosła aż dwukrotnie. Inwestorzy wybierający najnowsze rozwiązania technologicznie do administracji obiektów cenią sobie przede wszystkim bezpieczeństwo, oszczędność i komfort. To właśnie dlatego głównymi odbiorcami rozwiązań automatyki budynkowej są obiekty hotelowe. Na jakie korzyści możemy liczyć w obliczu nowych wyzwań rynku?
1. Automatyka usamodzielnia branżę
Pojawiające się nowe rozwiązania technologiczne w zakresie automatyki hotelowej są odpowiedzią na największe wyzwania branży. W czasie ubiegłorocznych ograniczeń związanych z pandemią hotelarze byli zmuszeni do prowadzenia działalności przy ograniczonych zasobach kadrowych. To właśnie obiekty, które w poprzednich latach zainwestowały w technologię automatyzującą administrację, poradziły sobie w tych trudnych czasach najlepiej.
Hotelarze dysponujący urządzeniami i oprogramowaniem umożliwiającym automatyzację wielu procesów przekonują się coraz częściej o tym, jak bardzo autonomiczne stają się ich obiekty. Dotyczy to nie tylko odciążenia personelu, ale także kontroli bezpieczeństwa czy samodzielnego wykonywania przez Gości operacji meldunkowych. Automatyka jest z pewnością przyszłością branży i inwestycją, którą przynosi korzyści dla obiektów.

2. Nowy wymiar pobytu w obiekcie hotelowym
Automatyzacja obsługi to globalny trend, który rozwija się w wielu branżach usługowo-handlowych. Dzięki temu powstają nowe nawyki konsumenckie, które z jednej strony usamodzielniają obsługę, a z drugiej pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Automatyka hotelowa ma w tym zakresie coraz więcej narzędzi, które zapewniają innowacyjne doznania z pobytu w obiekcie.
Jedne z najważniejszych funkcji to m.in.:
- kontrola dostępności i stanu pokoju. Pracownicy recepcji mogą na bieżąco kontrolować temperaturę panującą w pokojach i przydzielać je nowym Gościom tak, aby natychmiastowo zapewniały komfortowe warunki,
- panele funkcyjne − to proste i intuicyjne urządzenia posiadające kilka najważniejszych opcji pozwalających zarządzać pokojem i jego wyposażeniem. Wśród funkcji panelu znajdują się takie elementy, jak: proszę nie przeszkadzać, wezwanie obsługi, prośba o sprzątanie czy zmiana scen świetlnych lub sterowanie zasłonami i roletami.
Udostępniony Gościom pokój hotelowych jest pod stałym nadzorem, a dostęp do informacji o jego stanie posiadają wyłącznie wyznaczone z personelu osoby. Dzięki temu nie tylko ograniczamy kontakt z Gośćmi, ale także możemy szybciej reagować na ich potrzeby.
3. Inwestycja, która zarabia
Automatyka hotelowa to inwestycja, którą można zrealizować w każdym obiekcie hotelowym. Jej wdrożenie wymaga jednak dobrego zaplanowania i zorientowana na konkretne korzyści. Zastosowane rozwiązania zawsze można rozwinąć poprzez wprowadzenie nowych funkcjonalności. Warto jednak skupić się na tym obszarze, który przyniesie możliwie największe oszczędności.
Funkcjonalności automatyki hotelowej, które pomogą odzyskać pieniądze wydane na sprzęt i oprogramowanie to przede wszystkim:
- zarządzanie energią i ogrzewaniem w obiekcie. W sposób zautomatyzowany można ustalać temperaturę w pokojach wolnych i zajętych. Tylko ta jedna funkcja pozwala zmniejszyć nakłady na ogrzewanie aż o 25 proc.
- kontrola okien, która zabezpiecza przed stratą ciepła, zalaniem pokoju w czasie deszczu lub jego wyziębieniem,
- administracja obiektem, która wymaga mniejszych nakładów personalnych.
Automatyka hotelowa pozwala zredukować nie tylko koszty pracy i mediów, ale także urządzeń potrzebnych do zarządzania obiektem. Scentralizowana administracja pozwala na dostęp do większości parametrów, którymi można globalnie zarządzać.
4. Automatyka − wszystko pod kontrolą
Administrowanie obiektem hotelowym to zawsze spore wyzwanie dla managerów i właścicieli. Automatyka hotelowa pozwala zredukować zakres obowiązków i konieczność bezpośrednich wizyt w pokojach hotelowych.
To właśnie dzięki tej zaawansowanej technologicznie instalacji mamy możliwość bieżącej kontroli:
- czasu pracy personelu sprzątającego,
- dostępu do pokoi przez aktywację i dezaktywację kart dostępowych,
- obecności Gości w pokojach,
- temperatury w wybranych pomieszczeniach.
Automatyka hotelowa to rozwiązanie, z którego korzystają zarówno administratorzy, jak i sami Goście. Udostępnione im funkcje kontrolne podnoszą nie tylko komfort pobytu, ale także zapewniają coraz częściej oczekiwaną niezależność.
5. Bezpieczeństwo przede wszystkim
To cecha systemu, którą hotelarze szczególnie doceniali w czasie pandemii. Umożliwiło im to zachowanie społecznego dystansu i ograniczenie kontaktu Gości z personelem obiektu. Bezpieczeństwo, jakie gwarantuje automatyka hotelowa to jednak przede wszystkim dbanie o dostęp do pokoi i uniemożliwienie dostępu osobom postronnym.
Za pomocą automatycznego systemu kontroli można na bieżąco rejestrować wejścia i wyjścia, ale również uniknąć prób dostania się do pokoju za pomocą przypadkowo znalezionej lub skradzionej karty. W takich przypadkach system automatycznie wykrywa próbę dostania się do pokoju, unieważniając kartę. Coraz popularniejszą funkcją automatyki hotelowej jest połączenie kontroli dostępu z monitoringiem, co pozwala na odtworzenie zdarzeń z udziałem wybranej karty (zarówno Gościa hotelowego, jak i pracownika).
Automatyka to inwestycja w przyszłość
Automatyka hotelowa to w obecnych warunkach doskonała odpowiedź na specyfikę rynku. Jej zastosowanie pozwoli nie tylko na oszczędzanie drożejących mediów, ale także na optymalizację kadrową. Dzięki niej mamy szansę na skuteczne konkurowanie z innymi obiektami w regionie, ale również na rozwój działalności i oferowanie unikalnych doświadczeń Gościom hotelowym.