Jak usprawnić sprzątanie w hotelu?

Czystość pokoju to jedna z najważniejszych kategorii, którą posługują się potencjalni Goście przy wyborze hotelu. Udowadniają to przede wszystkim miliony opinii publikowanych przez internautów na całym świecie. Jak w takim razie przygotowywać pokój i usprawnić sprzątanie w hotelu, aby zbierać wysokie noty i pozytywne recenzje?

Czystość ważniejsza niż luksus

Jeszcze dwie dekady temu Goście hotelowi, którzy chcieli się podzielić swoją opinią o pobycie, mogli skorzystać tylko z książki skarg i zażaleń. Dziś tę rolę przejął całkowicie internet, gdzie dzięki swobodzie wypowiedzi można poznać wcześniejsze doświadczenia hotelowych Gości i ich ocenę poszczególnych aspektów obiektu.

Z przeprowadzonego kilka lat temu badania przez największy agregator sprzedażowy na świecie wynika jasno, że czystość pokoju jest ważniejsza niż luksusowe warunki oferowane przez obiekt. Chociaż często zwracamy uwagę na udogodnienia, lokalizację czy wystrój to finalnie posługujemy się bardzo pragmatycznymi kategoriami. Żadne warunki nie zrekompensują nam dyskomfortu spowodowanego nieświeżą pościelą, kurzem na meblach czy niedokładnie posprzątaną łazienką. W popularnych serwisach pośredniczących w sprzedaży usług hotelowych czystość oceniana jest w wielostopniowej skali, a większość negatywnych komentarzy dotyczy niestaranności w przygotowaniu pokoju.

Dla samych hoteli utrzymanie czystości to codzienne wyzwanie, które wiąże się z dyspozycyjnością personelu i aktualnym obłożeniem. Jak sprawnie organizować pracę housekeepingu, kontrolować efekty i zapewniać najwyższą jakość pokoi?

Jak usprawnić sprzątanie w hotelu

Standardy i listy kontrolne

Housekeeping powinien znać każdy pokój na pamięć. Na podstawie doświadczeń personelu warto zbudować jasne i przejrzyste SOP (standardowe procedury operacyjne). Pomoże to nie tylko lepiej zorganizować pracę personelu, ale przede wszystkim jasno określić ilość czasu potrzebnego na sprzątnięcie danego pokoju. Personel posługujący się listą kontrolną doskonale wie, co robić, jakie środki przygotować i w jakiej kolejności wykonywać swoją pracę. Ponadto posługując się listą kontrolną, można zweryfikować zaangażowanie poszczególnych pracowników i staranność wykonywania obowiązków.

Czytaj opinie Gości

To niestety może być wartościowe źródło wiedzy o niedociągnięciach i problemach z porządkiem. Informacje o czystości naszych pokoi znajdziemy nie tylko we własnym systemie rezerwacyjnym, ale przede wszystkim w agregatorach i mapach Google. Warto skonfrontować się z napotkanymi opiniami, aby poprawić wizerunek i przekonać potencjalnych Gości.

Sprawna komunikacja

To podstawa dobrze funkcjonującego housekeepingu. Czas poświęcony na wydawanie dyspozycji, rozmowę o zakresie sprzątania czy zgłaszanie ewentualnych trudności, to ewidentnie czas stracony. Personel zajmujący się utrzymaniem czystości powinien odznaczać się dużą samodzielnością i zaangażowaniem w wykonywanie pracy. Pomogą to osiągnąć nie tylko weryfikowane listy kontrolne, ale także aplikacje i ich moduły, które wyeliminują zbędne dyskusje i wątpliwości.

Dostosuj personel do obłożenia

Przygotowując się do wysokiego sezonu, warto zadbać o odpowiednią liczbę pracowników, którzy będą w stanie na bieżąco przygotowywać wcześniej rezerwowane pokoje. Wspomniana wyżej lista kontrolna czy usprawnienie komunikacji − pomogą zmniejszyć liczbę roboczogodzin niezbędnych do utrzymania czystości w pokojach. Warto rozważyć również korzystanie z usług firm zewnętrznych, co przy rosnących kosztach utrzymania pracowników może się okazać bardziej opłacalnym rozwiązaniem (szczególnie w okresie wysokiego sezonu).

Wybierz odpowiednią technologię

Samodzielną i sprawną pracę housekeepingu w obecnych warunkach gwarantują przede wszystkim dedykowane moduły aplikacji hotelowej. Dzięki nim udaje się maksymalnie profesjonalizować funkcjonowanie obiektu, a utrzymanie czystości przy sprawnie działającym zespole jest powtarzalne i weryfikowalne.

Dzięki modułowi systemu RH2 – Planowanie sprzątania pokoi możemy z dużą dokładnością nie tylko zaplanować pracę, ale także weryfikować jej postępy, kontrolować jakość i optymalizować czas.

Najważniejszymi funkcjonalnościami modułu Planowanie sprzątania pokoi są:

  • ustawienia czasu i statusu — każdy pokój hotelowy może mieć zdefiniowany czas niezbędny na jego sprzątnięcie oraz status zgodny ze stanem faktycznym (wolny, zajęty, dzisiaj zwalniany)
  • optymalizacja czasu pracy — moduł pokazuje sumaryczne wartości, które przedstawiają liczbę pokoi do sprzątnięcia, czas operacyjny czy liczbę osób niezbędnych do wykonania pracy
  • przygotowanie planu pracy dla zespołu — każda osoba z personelu sprzątającego może otrzymać wygenerowaną z systemu listę prac do realizacji, w której znajduje się ilość pokoi do posprzątania, dane o pokojach itp.
  • efektywne planowanie — dotyczy nie tylko prac porządkowych, ale także organizacyjnych. Profesjonalny housekeeping to znacznie więcej niż personel sprzątający. System umożliwia również przekazywanie takich informacji, jak konieczność przeglądu nieużywanych dawno pokoi, dostawienie łóżka czy inne życzenia specjalne.

Moduł profesjonalnego systemu hotelowego, który umożliwia organizację pracy personelu sprzątającego, jest gwarancją dobrej komunikacji, rzetelności i przede wszystkim powtarzalności. Dzięki temu hotelarze mogą łatwiej zarządzać i planować pracę całego zespołu.