Jak wyróżnić swój hotel spośród konkurencji?

W ciągu ostatnich dwóch dekad niemal potroiła się liczba hoteli w Polsce. Potencjał krajowej turystyki dostrzegli głównie zagraniczni inwestorzy, którzy zdecydowali się wybudować u nas obiekty pod swoimi szyldami. To właśnie z nimi polscy hotelarze muszą najsilniej mierzyć się w konkurencyjnej rywalizacji. Czy budowanie własnej silnej marki pomaga wyróżnić się na rynku i pozyskać więcej rezerwacji?

Marka, czyli imię i nazwisko Twojego hotelu

Zagraniczni inwestorzy, otwierając swoje obiekty w Polsce, często opierają się o sprawdzone mechanizmy marketingowe, które testowali na swoich rodzimych rynkach. Profesjonalizm tych działań to głównie kreacja marki, opracowanie modelu komunikacji i skuteczne akcje promocyjne. Każdy z tych elementów jest ze sobą ściśle powiązany i tworzy pewnego rodzaju niematerialną wartość firmy, która finalnie przekłada się na konkretny zysk. Stworzona na potrzeby prowadzenia działalności marka jest zbiorem wszelkich elementów, które pozwalają na kreowanie spójnych, jednolitych i kojarzących się z obiektem komunikatów. Te elementy marki to nie tylko nazwa, slogan, czy typografia i kolorystyka, ale nawet wygląd obiektu, jego położenie czy oferta.

Stworzenie własnej, niepowtarzalnej tożsamości jest w hotelarstwie coraz ważniejsze nie tylko ze względu na rosnącą konkurencję, ale również na oczekiwania klientów. Potencjalni Goście hotelowi coraz częściej szukają nowych doświadczeń, które stają się kartą przetargową na silnie konkurencyjnym rynku.

Jak wyróżnić swój hotel spośród konkurencji

Odkryj swój obiekt na nowo

Prowadzenie działań marketingowych to zbiór konkretnych i praktycznych metod postępowania. Wielu przedsiębiorców w branży hotelarskiej próbuje radzić sobie z tym na własną rękę, intuicyjnie budując markę swojego obiektu. W przypadku małych obiektów ta metoda często się sprawdza, ale w pozostałych, rzadko okazuje się skuteczna. Można się do tego jednak dobrze przygotować w stosunkowo łatwy sposób.

Analiza SWAT

To pierwszy i najważniejszy krok do zbudowania marki. Cała analiza zamyka się w czterech prostych działaniach, które polegają na zidentyfikowaniu mocnych i słabych stron obiektu oraz określeniu jego szans i zagrożeń. Dokonując takiej analizy, mamy szansę spojrzeć na nasz hotel z dystansu i obiektywnie ocenić jego wizerunek oraz potencjał marketingowy. Analiza, której dokonujemy, powinna być bezwzględna i konkretna, aby móc na jej podstawie stworzyć późniejszą kreację.

Zdefiniuj swojego klienta

Najbardziej obiektywnym narzędziem do oszacowania grupy docelowej jest profesjonalne oprogramowanie hotelarskie, które wspiera zarządzanie obiektem. To właśnie dzięki niemu możemy w każdej chwili wyciągnąć bezwzględne dane o osobach najczęściej dokonujących rezerwacji w naszym hotelu. To, co powinno nas najbardziej zainteresować to kategoria wiekowa, cel pobytu, jego długość oraz korzystanie z usług dodatkowych (restauracja, SPA, wypożyczalnia sprzętu).

Analiza konkurencji

Obserwacja konkurencyjnych obiektów to nieodłączny element działań każdego marketingowca pracującego w branży hotelarskiej. W przypadku budowania własnej marki hotelu musimy przeanalizować cechy innych obiektów na rynku i określić ich mocne strony. Następnie, na tej podstawie wyodrębnić największe atuty naszego hotelu, które pozwolą wygrać z konkurencją. Silne marki buduje się długo, ale warto pamiętać, że każda z nich ma swój cykl życia. Niektóre wciąż są rozwijane, a inne zmierzają w stronę rebrandingu lub odświeżenia wizerunku.

Znajdź swoją szansę

Budowanie marki nigdy nie powinno opierać się na jednym elemencie kształtującym wizerunek. Dobrze zaplanowana i przemyślana strategia powinna się składać z materialnych wyróżników (kolorystyka, logotyp, typografia, slogan), a motywem przewodnim powinna być nasza autorska idea, biznesowy i wizerunkowy zamysł. To właśnie ona zagwarantuje niepowtarzalność samego obiektu hotelowego, jak i całej jego oferty.

Inspiracją do opracowania własnego pomysłu może być sama historia miejsca, lokalne wartości i tradycje czy fizyczne położenie hotelu.  Na tej podstawie można swobodnie kreować wszelkie pozostałe elementy wizerunku, aby układały się w spójną i konsekwentną prezentację obiektu.

Postaw na emocje i doświadczenia Gości

Sam proces kreacji nie jest zbyt czasochłonny. Znacznie bardziej wymagające jest konsekwentne realizowanie strategii. Warto pamiętać, że hotelarstwo oprócz samego świadczenia krótkotrwałego zameldowania to przede wszystkim sprzedaż usług. Tutaj, jak w żadnej inne branży liczą się emocje, intuicja i pozytywne doznania Gości. Warto potraktować budowanie marki z dystansem do codziennej działalności, ale także z pasją, aby móc utożsamiać się ze swoją kreacją podnosząc przez to jej wiarygodność komunikacji marketingowej.