Jak hotelowe systemy informatyczne mogą pomóc w funkcjonowaniu małych obiektów

Duże obiekty hotelowe bardzo rozważnie inwestują w nowe technologie, które ze względu wysokość nakładów muszą być dobrze przeanalizowane, zaplanowane i skonwertowane. W mniejszych obiektach skala inwestycji w rozwiązania technologiczne jest znacznie mniejsza i wymaga np. zakupu mniejszej liczby urządzeń. To właśnie na tym polu coraz śmielej małe hotele rywalizują z ze swoimi większymi konkurentami. Jakich rozwiązań szukać i co można dzięki temu zyskać? 

W stronę nowych technologii

Ostanie rewolucje na rynku hotelarskim, które były spowodowane czynnikami zewnętrznymi,  na nowo zdefiniowały usługę hotelową. Klasyczne hotelarstwo wydaje się odchodzić powolnie do lamusa, a większość trendów dyktuje branży pokolenie milenialsów oraz tzw. generacja Z. To właśnie ludzie urodzeni między 1980-1996 i 1997-2010 są dzisiaj najbardziej mobilni i otwarci na podróże. Wybierają przy tym najczęściej mniejsze obiekty, szukając jednocześnie swobody pobytu i niezależności. Cenią sobie dostęp do nowoczesnych rozwiązań i unikają niechcianych kontaktów. Nie znajdują tego w dużych, czasem podobnych cenowo obiektach, które oferują w ich przekonaniu klasyczną usługę hotelową.

Stąd też coraz więcej małych obiektów hotelowych wygrywa konkurencyjne zmagania z dużymi obiektami. Atutem pozwalającym zyskać przewagę są nowe technologie, które dla milenialsów i „zetek” są naturalnym środowiskiem do funkcjonowania. Korzystają z nich także coraz częściej starsze pokolenia, które chcąc uniknąć cyfrowego wykluczenia, przyswajają nowoczesne rozwiązania technologiczne. 

hotelowe systemy informatyczne

Technologie software w służbie hoteli

Rozwijające się od dwóch dekad narzędzia i usługi internetowe pozwalają takim branżom, jak hotelarstwo przyspieszyć rozwój i podnieść atrakcyjność ofert. Zdominowane przez rynek platformy sprzedażowe stają się jednak coraz większym obciążeniem dla rentowności obiektów. Prowizje i nakłady na promocje nie zawsze jednak bilansują się z oczekiwanymi zyskami. 

Dlatego też coraz więcej obiektów hotelowych stara się na własną rękę rozwijać zaplecze sprzedażowe w internecie. Wykorzystuje się do tego optymalizowane systemy CRM, które w sposób zautomatyzowany pozwalają na kompleksową obsługę platformy sprzedażowej. Ich największą zaletą jest automatyzacja, która pozwala znacznie obniżyć nakłady pracy i znacznie podnieść efektywność prowadzonych działań.   

Dzięki nowoczesnym systemom CRM małe obiekty hotelowe mogą skorzystać z następującego wsparcia:  

  • automatyzacja sprzedaży i rezerwacji, 
  • automatyzacja działań marketingowych (wysyłanie newsletterów, prowadzenie programu lojalnościowego, przyznawanie rabatów), 
  • zbieranie i analizowanie danych sprzedażowych oraz ruchu na stronie internetowej.  

Oprogramowanie stosowane w hotelarstwie może pomóc małym obiektom przede wszystkim w zmaganiach z powszechnymi brakami kadrowymi. Wykorzystując nowe technologie informatyczne mamy również szansę na uzależnienie się od platform sprzedażowych oraz agencji marketingowych, których ceny usług są w ostatnim czasie coraz wyższe. 

Sprzęt, który zwiastuje rewolucję

Pojawiające się w ostatnich latach kioski do samodzielnego meldunku oraz bezkluczowy dostęp do wynajmowanych pokoi są ważnymi zmianami dla całej branży. Zaufanie do Gości okazuje się trafną i skuteczną opcją. Właśnie te rozwiązania coraz częściej wykorzystują małe obiekty, stanowiąc alternatywę dla dużych hoteli, gdzie proces meldunku w większości opiera się na tradycyjnej recepcji.  

Bezkontaktowe zameldowanie i wymeldowanie to tylko jedno z wielu zadań, których realizacje zapewniają nowoczesne technologicznie urządzenia. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także automatyka hotelowa, która dziś znajduje zastosowanie nawet w małych, kilkupokojowych obiektach. Dzięki temu rozwiązaniu można mieć kontrolę nie tylko nad wyposażeniem pokoi, ale przede wszystkim nad zużyciem energii elektrycznej i innych mediów.

Roboty wsparciem personelu hotelowego

Rewolucję do hotelarstwa przynoszą również obecnie autonomiczne roboty, które są w stanie samodzielnie wykonywać wiele usług. Mogą nie tylko dostarczać napoje i posiłki na wezwanie Gości, ale także zapewniać świeże ręczniki, kosmetyki czy inne wyposażenie pokoju hotelowego. Przemieszczające się w przestrzeni obiektu roboty, mogą również udzielać informacji, reagować na dotyk, dystrybuować materiały informacyjne czy wyświetlać na swoich monitorach ważne informacje. W dobie rosnących kosztów pracowniczych i ograniczonych zasobów kadrowych  współpracą z autonomicznym robotem może się okazać istotnym wsparcie w funkcjonowaniu małych obiektów. 

Technologia daje przewagę

Małe obiekty znacznie szybciej mają okazję wdrażać nowoczesne technologie hotelarskie. To właśnie na tym polu mogą coraz śmielej konkurować z dużymi hotelami, które nie zawsze są w stanie postawić na automatyzację. Hotelowe systemy informatyczne gwarantują również unikalne doświadczenia Gości, które są w stanie na zawsze odmienić klasyczną usługę hotelową. Cyfryzacja, innowacyjne urządzenia i sztuczna inteligencja wyznaczają obecnie kierunek rozwoju całej branży, a stwierdzenie „kto pierwszy, ten lepszy” nabiera w tym kontekście nowego znaczenia.