Jak zwiększyć efektywność personelu w hotelu?
Jednym z największych wyzwań stojących przed branżą hotelarską są stale rosnące koszty pracy. Wielu przedsiębiorców zmusza to do zdefiniowania na nowo zakresu obowiązków i funkcjonalności pracowników. Proste i powtarzalne procesy coraz częściej udaje się zastępować nowymi technologiami, a kapitał ludzki zaczyna nabierać zupełnie nowego znaczenia. Jak zoptymalizować pracę personelu z pomocą nowych rozwiązań informatycznych?
Personel a technologia
Szacuje się, że w czasie pandemii koronawirusa w hotelarstwie straciło pracę nawet 100 tys. osób. Wielu z nich powróciło wraz z pełnym funkcjonowaniem hoteli, ale dla przedsiębiorców był to ważny impuls do szukania rozwiązań uzupełniających pracę hotelu.
Przyczyniła się do tego również zapowiadana od dwóch lat podwyżka minimalnego wynagrodzenia, które w 2023 będzie wynosiło od stycznia 3490 zł brutto. To jednak niejedyna podwyżka minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Kolejny zmiany czekają przedsiębiorców już w lipcu, gdy zaczną obowiązywać nowe przepisy zwiększające najniższą pensję do poziomu 3600 zł brutto. Oznacza to również deregulację uposażenia pracowników zarabiających powyżej minimalnej kwoty, którzy m.in. ze względu na inflację oczekują w przyszłym roku wzrostu wynagrodzenia.
Według analityków HR rosnące koszty wynagrodzenia z pewnością wpłyną na poziom bezrobocia w Polsce. Coraz popularniejsze stają się przy tym nowe rozwiązania technologiczne, które mają zastąpić powtarzalne i proste zajęcia, wspierając coraz lepiej wykwalifikowanych pracowników.

Technologie na usługach hotelarstwa
Wiele nowych technologii dostępnych na rynku to sprawdzone narzędzia, które są ciągle rozwijane. Ich obecne funkcjonalności pozwalają w coraz większym stopniu przejmować od personelu proste i czasochłonne procesy. Rozwiązania, które cieszą się coraz większą popularnością w branży hotelarskiej to:
Kiosk samoobsługowy
Pozwala na odciążenie personelu recepcji w godzinach szczytu lub skrócenie jej czasu pracy. Dzięki samoobsłudze Goście mogą samodzielnie dokonać meldunku i wymeldowania. Mogą również dowolnie zarządzać swoją rezerwacją oraz dokonywać opłaty za pobyt.
Oprogramowanie zainstalowane w kioskach posiada również funkcjonalność obsługi w kilku językach, co znacznie zwiększa dostępność i użyteczność urządzenia. Atrakcyjność tego rozwiązania polega również na wykorzystaniu ekranu, jako dodatkowego nośnika treści marketingowych lub informacyjnych. Nieprzerwana praca kiosku samoobsługowego pozwala na mniejsze zaangażowanie personelu hotelarskiego, który w tym czasie może podejmować bardziej złożone prace wymagające wyższych kompetencji.
Aplikacja do zdalnego meldunku
To coraz popularniejsze rozwiązanie, z którego korzystają zarówno duże sieci, jak i małe obiekty hotelowe. Dzięki prostej i intuicyjnej aplikacji Goście samodzielnie uzupełniają formularz meldunkowy oraz rozliczają płatność. W odpowiedzi na dokonaną rezerwację otrzymują kod PIN, który umożliwia im dostęp do wybranego apartamentu. Dzięki temu rozwiązaniu udaje się maksymalnie skrócić proces administracyjny związany z check-in i rozliczeniem pobytu. To także opcja, której coraz częściej poszukują sami Goście, licząc na samodzielność i niezależność najmu krótkoterminowego.
Guest Assistant − samodzielność i bezpośredni kontakt
Aplikacja pozwala na dwustronną komunikację między personelem a Gośćmi przebywającymi w obiekcie lub dokonującymi rezerwacji. Umożliwia również klientom maksymalną samodzielność i kontrolę nad pokojem. Aby uzyskać informacje lub dokonać zmian w rezerwacji nie trzeba się udawać do recepcji, która dzięki temu może m.in. pracować krócej.
Co więcej, dużym udogodnieniem dla Gości, które oferuje aplikacja Guest Assistant jest samodzielne sterowanie temperaturą i oświetleniem w pokoju. Obiekt może również udostępniać rezydentom bieżące informacje pogodowe, atrakcje w okolicy czy ofertę całego obiektu. Tak pozornie niewielkie narzędzie jest sposobem na kompleksową i niezależną obsługę Gości, którzy dzięki temu w znacznie mniejszym stopniu angażują w pracę personel hotelu.
Technologiczna optymalizacja pracy
Nowe technologie są coraz popularniejsze w branży hotelarskiej. Wielu przedsiębiorców przekonało się, że inwestycje w tego typu rozwiązania są nie tylko rentowne, ale także efektywne. W dobie rosnących kosztów pracy wiele funkcjonalności oferowanych przez kioski samoobsługowe czy aplikacje będą w stanie obniżyć zapotrzebowanie na pracę i wykorzystać kapitał ludzki do bardziej efektywnych zajęć, które przełożą się sytuację finansową obiektu.