Najczęstsze błędy w zarządzaniu hotelową restauracją
Prowadzenie restauracji w hotelu to nie tylko sposób na maksymalizację zysków, ale przede wszystkim na tworzenie kompleksowej usługi dla Gości. Jak unikać najczęstszych błędów i z jakich rozwiązań korzystać, aby z sukcesem rozwijać tego typu gastronomię?
Brak dbałości o personel
Jeszcze w 2017 roku zatrudnienie w tym sektorze wynosiło 130 tys. osób, a już pięć lat później wzrosło ponad dwukrotnie do 300 tys. Po pandemicznej przerwie rynek prac w gastronomii i hotelarstwie zmienił się nieodwracalnie. Wiele osób zdecydowało się na przekwalifikowanie, a profesjonalni pracownicy za wszelką cenę byli zatrzymywani przez swoich dotychczasowych pracodawców. Jak się okazało po ponownym otwarciu hoteli i restauracji było to bardzo dobre posunięcie, które pozwoliło przedsiębiorcom niemal natychmiast odtworzyć swoją działalność.
Obiekty hotelowe prowadzące działalność gastronomiczną nadal jednak popełniają wiele podstawowych błędów kadrowych:
- rekrutacja przypadkowych i niewykwalifikowanych osób − co wiąże się nie tylko z brakiem świadczenia profesjonalnych usług, ale poświęcaniem czasu na szkolenia i naukę
- warunki zatrudnienia i wynagrodzenia − to najczęstszy powód rotacji pracowników, którzy rzadko mają stawiane jasno sprecyzowane wymagania wraz z zakresem obowiązków. Wśród młodego pokolenia z tzw. generacji Z to szczególnie ważny element pracy, który zupełnie inaczej traktują wcześniejsze generacje
- brak przejrzystej ścieżki kariery i systemu premiowego − to w gastronomii i hotelarstwie wciąż rzadko spotykane narzędzia do motywacji pracowników, które pozwalają rozwijać świadczone usługi
Powyższe błędy doprowadzają najczęściej do dużych problemów organizacyjnych, które czasem paraliżują działalność hotelowej gastronomii. Rozwiązaniem niektórych z nich mogą być nie tylko lepsze poszukiwania wykwalifikowanych pracowników, których przyciągniemy atrakcyjną stawką i dodatkowymi profitami, ale także współpraca z młodym, posiadającym potencjał zespołem.
Pracownicy, którym pracodawca oprócz stanowiska pracy organizuje także konkretny zakres obowiązków, mogą być lepiej rozliczani ze swojej pracy i osiąganych efektów. To również sposób na profesjonalizację i rozwój działalności, który powinien przekładać się na sposób wykonywania obowiązków.
Brak technologii w hotelowej restauracji
W przypadku gastronomii hotelowej połączenie dwóch funkcjonalności obiektu wymaga dużej sprawności organizacyjnej. Obecnie jej najwyższy poziom zapewniają systemy informatyczne, które są dedykowane do tego typu rodzajów działalności.
Korzystając z technologicznego wsparcia w hotelowej gastronomii, możemy liczyć m.in. na:
- szybką sprzedaż, która może być realizowana również za pośrednictwem urządzeń mobilnych
- funkcjonalności sprzedażowe dedykowane obiektom żywienia zbiorowego (restauracje, bufety, konferencji, bankiety)
- rejestracja sprzedaży z podziałem na różne miejsca powstania przychodów (co znacznie ułatwia rozliczenie poszczególnych wydarzeń i usług)
System informatyczny, który wspiera prowadzenie działalności gastronomicznej to przede wszystkim narzędzie, które pozwala kontrolować prowadzenie tak szerokiej działalności. Umożliwia przede wszystkim generowanie raportów i szczegółowe rozliczanie transakcji. Dzięki temu możemy tworzyć własną politykę cenową i zyskiwać konkurencyjną przewagę na rynku.
Chcąc osiągnąć profesjonalny poziom usług, warto zwrócić uwagę na jeszcze kilka innych, ważnych elementów.
Profesjonalna obsługa, czyli jaka?
Profesjonalizm to określenie, które jest często stosowane bez jego właściwego zrozumienia. W zakresie wykonywania pracy oznacza to przede wszystkim zawodowe uprawnienie do wykonywania danych czynności. Uprawnieniem może być kierunkowe wykształcenie lub wieloletnie doświadczenie. Chcąc zatem oferować profesjonalną obsługę Gości, należy opierać ją na pracy osób, które mają do tego odpowiednie kwalifikacje.
Marketing i gastronomia doświadczeń
Dzięki zmianom ekonomiczno-społecznym, gastronomia przeżywa w ostatniej dekadzie swój prawdziwy rozkwit. Chcąc sprostać oczekiwaniom Gości, lokale gastronomiczne coraz częściej oferują ciekawe połączenia smakowe ze skutecznymi działaniami marketingowymi. Hotelowe restauracje, które są otwarte na klientów zewnętrznych, stają się często specjalnym celem podróży lub odrębną marką zyskującą wielu lokalnych klientów. W takim trybie prowadzenia działalności warto traktować hotelową gastronomię, jako szansę i napęd do promowania wszystkich świadczonych usług.
Trendy i mody
Zarówno branża hotelarska i gastronomiczna to bardzo konkurencyjne rynki, na których rywalizacja odbywa się na wielu płaszczyznach. Wielu klientów wybierając lokal gastronomiczny, kieruje się coraz częściej nowoczesnym stylem życia. Dotyczy to również zachowań proekologicznych − związanych ze zrównoważoną gospodarką odpadami i kreatywnym wykorzystaniem półproduktów. Tego typu rozwiązania pozwalają stworzyć ofertę dostosowaną do młodych pokoleń przy jednoczesnej redukcji odpadów i wyższej efektywności biznesu.
Nowe technologie
Jak pokazują popandemiczne doświadczenia, ważnym wsparciem kadrowym stają się w branży gastronomicznej i hotelarskiej rozwiązania informatyczne. Jednym z nich jest zyskująca ostatnio na popularności aplikacja miniPOS, która usprawnia i ułatwia obsługę w hotelowej restauracji.
MiniPOS to wiele korzyści dla pracowników i biznesu:
- oszczędność czasu i wyższa efektywność pracy kelnerów, która wynika z braku konieczności podchodzenia do stacjonarnego POSa po każdym złożonym zamówieniu
- szybsza realizacja zamówień − dotyczy to także obiektów z dużymi salami i ogródkami zewnętrznymi. Dzięki mobilnej aplikacji kelnerzy mogą natychmiastowo przesłać zamówienia do systemu z każdego miejsca
- bezpieczne i stabilne funkcjonowanie − dzięki pracy w trybie offline i korzystanie z danych tylko w czasie wysyłania zamówienia
Nowoczesne rozwiązania informatyczne od wielu lat wspierają rozwój branży gastronomicznej i hotelarskiej. Aktualnie w tak rozbudowanym środowisku pracy, jak połączenie restauracji i obiektu noclegowego systemy wspierające administrację i zarządzanie są niezbędne. To nie tylko programy, ale także proste aplikacje, które ułatwiają pracę personelu i pozwalają osiągnąć wyższą efektywność.
Podsumowanie
O ile sezonowa lub okresowa działalność wymaga często krótkotrwałej współpracy, o tyle profesjonalna działalność nie może sobie na to pozwolić. Konieczne jest zatem, aby zadbać przede wszystkim o dobre warunki zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników − pozwoli to zmniejszyć ich rotację i zapewnić profesjonalną obsługę. Warto również oferować ciekawe połączenia smakowe i prowadzić działania marketingowe, które przyciągną Gości do lokalu. Co więcej, nie można zapomnieć o technologiach usprawniających codzienne funkcjonowanie hotelowej gastronomii. Dzięki nim administracja, zarządzanie i praca personelu są sprawniejsze, co skutkuje większą rentownością hotelowej restauracji.